Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Pozoruhodné míľniky legendárneho géčka (21.02.2019)

Presne pred štyridsiatimi rokmi (4. až 9. februára 1979) predstavili vo francúzskom meste Toulon motoristickej verejnosti premiérovo Mercedes-Benz, model G konštrukčného radu 460. Jeho história sa však začala písať oveľa skôr, v lete 1969, kedy spoločnosti Daimler-Benz a rakúska Steyr-Daimler-Puch začali rokovať o možnej spolupráci.
O dva roky neskôr sa zrodil nápad spoločne vyrobiť terénne vozidlo, ktoré by spojilo extrémne terénne danosti s dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. Na jeseň roku 1972 sa vedenia  konštrukčného tímu ujal Erich Ledwinka, šéfdizajnér spoločnosti Steyr-Daimler-Puch. O rok neskôr už postavili prvý drevený model a v roku 1974 bol testovaný prvý prototyp schopný jazdy.
Jeho definitívnu, neodmysliteľnú a typickú siluetu - veľké a rovné plochy karosérie s technicky danými vlastnosťami, akými sú veľké nájazdové uhly vpredu i vzadu, či relatívne vysoká výška kombinovaná s pomerne úzkou celkovou šírkou vozidla - mu stanovil dizajnový tím Mercedes-Benz na čele s Brunom Saccom.
Sériová výroba modelu G sa od počiatku (február 1979), krátko po svetovej premiére, realizuje v závode Puch, v obci Thondorf neďaleko mesta Graz. Je za ňu zodpovedná spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft (GfG), založená oboma podnikmi v roku 1977.
V rámci prvého konštrukčného radu 460, sériovo dodávaného s pohonom 4x4 s pripojiteľným náhonom prednej nápravy, či voliteľným uzáverom diferenciálu na prednej a zadnej náprave (od roku 1985 patrí do sériovej výbavy), sa na začiatku vyrábali modely 240 GD a 300 GD s dieselovými motormi a typy 230 G a 280 GE so zážihovými motormi. Všetky mali dva rôzne rázvory kolies (2 400 a 2 850 mm), ako aj rozličné tvary karosérie (otvorené vozidlo s plachtovou strechou, uzatvorený krátky variant Station-Wagen a skriňové vozidlo s uzatvorenými bočnými stenami).
Okrem konštrukčného radu 460 s 12-voltovou napäťovou sústavou bol od roku 1992 v ponuke aj konštrukčný rad 461 s 24-voltovou napäťovou sústavou určený na vojenské účely. Neskôr z neho vzniklo vyhotovenie „ckd“ s označením 462. Rad  460 ako aj 461, ako aj o pár rokov neskôr trieda G, variant Professional, boli všestranne úžitkovými vozidlami, dbajúcimi na dodržiavanie tradičných hodnôt modelu G.
Míľniky úspechov modelu G sú hodné povšimnutia. Postupom rokov pokračuje dynamický technologický vývoj vozidla – sériovo dostalo servoriadenie (najskôr v typoch 280 GE a 300 GD, od roku 1987 vo všetkých typoch), sériové uzávery diferenciálov (1985), bol do nich zavedený riadený trojcestný katalyzátor (od roku 1986 najskôr ako mimoriadna výbava typu 230 GE) a od roku 1990 v konštrukčnom rade 463 protiblokovací systém (ABS).
Komfort od roku 2001 garantuje sériovo dodávaná kombinácia najvýkonnejších systémov dynamiky jazdy a náhonu na všetky kolesá, pozostávajúca z elektronicky riadeného trakčného systému 4ETS, elektronického systému stability ESP® a asistenta brzdenia BAS. A nielen to. V roku 1990 dostáva konštrukčný rad 463 stály náhon na všetky kolesá, namiesto dovtedy používaného pripojiteľného. Pod kapotu výkonnej a luxusnej triedy G sa dostávajú osemvalcové, či dokonca až dvanásťvalcové motory.
Atribúty luxusu a komfortu mal Mercedes G pomerne skoro. Exkluzívna výbava si v tomto modeli našla svoje miesto už v roku 1981, a to v podobe samostatných sedadiel Recaro pre vodiča a spolujazdca, ako aj vo forme mimoriadneho vybavenia. O rok neskôr bol vylepšený interiér v rámci sériového vyhotovenia a od roku 1990 prináša konštrukčný rad 463 do interiéru ušľachtilé drevo. Nielen komfort, ale aj výkon a motorizácia zušľachťovali túto offroadovú legendu. V roku 1993 bola zlomovým okamihom pre model Mercedes-Benz 500 GE inštalácia osemvalcového motora V8. Rodina terénnych vozidiel sa od tohto roka začína jednotne označovať ako Mercedes-Benz Klasse G, pričom sériovým špičkovým modelom sa na dlhé roky stáva model G 500.
Vývoj sa zastaviť nedal; už v roku 1999 prichádza na trh nový, špičkový model konštrukčného radu 463 - G 55 AMG, ktorý položil základy úspechu vysokovýkonných vozidiel triedy G od spoločnosti Mercedes-AMG. O päť rokov neskôr prichádza na trh model G 55 AMG Kompressor, v roku 2012 vylepšené modely G 63 AMG a G 65 AMG, o rok po nich model G 63 AMG 6x6.
Technologický vývoj, aj napriek zachovaniu pôvodnej genetiky modelu G napreduje: vo februári 2018 je uvedený na trh Mercedes-AMG G 63 novej triedy G, dosahujúci kombinovanú spotrebu paliva 13,1 l/100 km a model Mercedes-Benz G 500 s kombinovanou spotrebou 12,1–11,5 l/100 km.
V decembri 2018 oslavuje svetovú premiéru model G 350 d (tretí variant motorizácie, obsahujúci moderný dieselový motor OM 656) s kombinovanou spotrebou 9,8–9,6 l/100 km. Okrem už tradičných modelových typov sa trieda G snaží uspokojiť aj motoristických „fajnšmekrov“. Práve im v roku 2015 predstavili model G 500 4x4² s portálovými nápravami a o dva roky neskôr Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, z ktorého vyrobili len 99 kusov.
V našej galérii uverejňujeme niekoľko fotografií z histórie legendárneho modelu Mercedes G.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.