Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Renault prežil za 120 rokov tri životy (30.09.2018)

Počas svojej 120-ročnej histórie prežila francúzska automobilka Renault už tri životy. Prvý súbežne so svojím zakladateľom (1898 – 1944), podľa ktorého je pomenovaná, druhý v štátnom vlastníctve ako Régie Nationale des Usines Renault (1945 – 1995)  a tretí ako Renault SA (od 1995 do súčasnosti). Tieto tri životy tvoria  jedinečnú skúsenosť výrobcu, ktorý sa vždy vedel prispôsobiť meniacim sa časom, spoločnosti, aj ekonomike.
Už 120 rokov ostáva značka Renault verná požiadavkám čoraz širšej medzinárodnej klientely. Ako bijúce srdce automobilového života sa snažila značka Renault plniť ich ciele, pričom hodnotila a analyzovala spoločenské zmeny v automobilovom svete. V ňom sa stávajú voľnosť pohybu, cestovania a objavovania stále dôležitejšími.
Čím je Renault dnes? Keď sa pozrieme späť do minulosti, môžeme vidieť hodnoty vyjadrené modelmi, ktoré v sebe spájajú vášeň, dobrodružstvo, objavovanie, rodinu, prácu, aj oddych...
Automobil je dieťaťom druhej priemyselnej revolúcie, ktorá zmenila 20. storočie. Pre verejnosť sa stal vášňou. Vzrušenie u ľudí vyvolával pohľad na to, ako ich tento nový vynález  rýchlosťou blesku míňal na ulici a bol schopný dostať sa z jedného mesta do druhého rýchlejšie než vlak. Automobil sa stal symbolom technického pokroku.
Všetko odštartoval mladý mechanik Louis Renault, muž fascinovaný týmito novými strojmi, ktoré menili pravidlá individuálnej dopravy. V šope na rodinnom pozemku v Boulogne-sur-Seine neďaleko Paríža postavil svoje vlastné auto. Optimisticky naladený 21-ročný Louis Renault navrhol nový typ automobilu. Jeho intuícia mu nahovárala, aby vytvoril ľahký a pevný rúrkový podvozok, na ktorom bude malý 1,75-koňový motor De Dion. Jeho technické schopnosti ho viedli k inovatívnemu riešeniu prevodov; do auta starostlivo vybral to najlepšie z mnohých vynálezov tých čias. Pri trojstupňovej prevodovke a diferenciáli nepoužil konvenčné reťaze a remene, ale namiesto toho zvolil priamy pohon pripojený k zadnej náprave hriadeľom a dvomi univerzálnymi kĺbmi. Jeho práca v tom čase znamenala prielom, z ktorého vznikol automobil s hmotnosťou, vhodnou práve pre nevýkonný motor. Zrodil sa Renault Voiturette typ A.
Louis Renault sa na Štedrý večer roku 1898 rozhodol prejsť so svojím Voiturette na Montmartre po najstrmejšej ulici v Paríži, rue Lepic. Uspel. Mnohí diváci ocenili jeho jazdu ako víťazstvo spojenia športu aj inovácie. Táto udalosť mu definitívne otvorila cestu k výrobe automobilov a vyvolala dopyt: Renault dostal objednávky na 12 vozidiel, a to vrátane záloh na spustenie výroby. Renault nemal firmu ani továreň, no oboje prišlo krátko po tom.
Hoci sa Renault chcel špecializovať na automobily pre verejnosť, neignoroval ani nadšenie  časti jeho klientely. Tej, ktorú zaujímalo súťaženie a svoje vozidlá si upravovali prepracovaním hlavy valcov, či montážou upravených nasávacích potrubí. Modely Renault si budovali svoju vlastnú legendu okolo modelov 4CV a Dauphine, ktoré vyhrali Monte Carlo Rally a Tour de Corse. Tieto automobily vytvorili nielen dedičstvo výkonu, ale vyvolali nadšenie verejnosti.
Renault chcel uspokojiť aj túto automobilmi uchvátenú, mladšiu generáciu. Preto v roku 1964 prišiel s modelom Renault 8 Gordini. Malý sedan upravil kúzelník Amédée Gordini, ktorý zo štandardného motora so zdvihovým objemom 1 100 cm3 vytiahol 95 koní. S týmto výkonom bolo potrebné zladiť podvozok a brzdy, ale tiež vytvoriť jedinečný dizajn. Nezameniteľná francúzska modrá by nebola tou správnou, keby ju nerozdelili dva biele pásy, ktorými prispeli k dielu publicista  Marc Pampuzac a stylista Gaston Juchet. A tak vznikla legenda Gorde, ktorá v roku 1966 pridala do zbierky 1300-kubíkovú verziu a jedinečné štyri predné svetlomety.
Hoci sa pôvodne plánovalo vyrobiť len 1 000 exemplárov, Renault 8 Gordini si aj napriek vysokej cene získal 11 600 zákazníkov. Stal sa ikonou. Toto bola zlatá éra modrej krásky Gordini.
Počas rokov sa automobil prispôsoboval – kabriolet si rýchlo obliekol pevnú strechu, aby v nečase ochránil svoju posádku. Karosérii pribudlo štvoro dverí, v kabíne zas predné a zadné sedadlá, ako aj batožinový priestor. Renault predbehol konkurenciu, keď navrhol piate dvere a priestor, ktorý ukryje všetko, čo prevážate.
Rodinný model Primaquatre meral na dĺžku 3,70 metra, dosahoval maximálnou rýchlosť 105 km/h a predávali ho v tom čase (1937) za 19 500 frankov. Po druhej svetovej vojne stúpla motorizácia Francúzska aj zásluhou malého Renautu 4CV. Za ním nasledoval v roku 1961 Renault 4; mal rovnú podlahu a piate dvere, ktoré uľahčili nakladanie batožiny.
Samostatnú zmienku si zasluhuje Renault 12, ktorý bol navrhnutý nielen s cieľom vstúpiť na medzinárodný trh, ale umožniť jeho výrobu aj mimo Francúzska. Vývoj a testovanie sa uskutočnili v Brazílii. Konkrétne v Sao Paulo, kde v tom čase vyrábali model Dauphine, a kde Renault plánoval vyrábať aj model 12. Značka tam v roku 1967 vyslala inžinierov, aby túto etapu urýchlili. No ešte predtým, ako sa vôbec začal predávať v Brazílii, našiel si Renault 12 svojho nasledovníka v Rumunsku. Pierre Dreyfus, ktorý už vtedy sníval o dobytí trhu ZSSR, sa konečne dostal do Československa a Rumunska. Renault 12 sa vyrábal v Pitesti pod značkou Dacia a v roku 1969 sa stal medzinárodným autom.
Samozrejme, na palete tejto výnimočnej automobilky sa počas 120 rokov vyskytlo množstvo zaujímavých modelov. A v súčasnosti pribúdajú ďalšie, ktoré naďalej uchvacujú motoristickú verejnosť.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.