Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
80 rokov skúseností s pohonom všetkých kolies (29.12.2017)

Keď spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) v roku 2012 na autosalóne v Paríži odhalila svoj model Outlander PHEV, uviedla na trh úplne novú koncepciu: plug-in hybridné SUV s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies, postavené na architektúre elektromobilu. Outlander PHEV je najnovším nasledovníkom dlhej a niekedy komplikovanej tradície Mitsubishi v oblasti pohonu všetkých kolies. Tá sa datuje do decembra 1935, kedy bol dokončený vývoj modelu PSF33.
Všetko sa to začalo v roku 1936 prelomovým modelom PX33; bolo to prvé vozidlo s pohonom 4WD a logom s tromi diamantmi. Model vyvinutý vtedajšou spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6.
PX33 teda v roku 1936 nasledoval ako druhý prototyp, tentokrát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri tieto vozidlá. Spoločnosť MHI však so sériovou výrobou uvedeného modelu váhala, keďže bola presvedčená, že je potrebné ešte počkať. A to napriek tomu, že prototypy splnili podmienky náročného testovania. Projekt PX33 sa preto ďalej neposunul.
Spoločnosť Sonauto (vtedajší francúzsky distribútor vozidiel Mitsubishi) vzdala hold tradícii pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tým, že vyvinula rally repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jedno takéto vozidlo bolo v roku 1989 nasadené na Rally Paríž – Tunis - Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dorazilo do cieľa celkovo na 31. mieste.
Ako výraz uznania je teraz replika vozidla PX33 vystavená v múzeu MMC, ktorým je nedávno renovovaná Galéria automobilov Mitsubishi v japonskom meste Okazaki, v blízkosti vývojového R & D centra tejto automobilky.
Druhá kapitola histórie automobilov Mitsubishi s pohonom všetkých kolies sa začala – viac-menej nepriamo – v roku 1953, teda o sedemnásť rokov neskôr. Spoločnosť podpísala dohodu s firmou Willys Overland Corporation o licenčnej výrobe presláveného modelu Jeep (CJ3) na území Japonska, čím vznikol Mitsubishi Jeep J3. Ten pokračoval v šľapajach slávneho predchodcu. V roku 1953 by rozhodne nikto netušil, že výroba tohto modelu potrvá až do roku 1998 a dosiahne celkový objem asi 200 tisíc vozidiel v rôznom vyhotovení (verzie s krátkym, aj predĺženým rázvorom a kombi s uzavretou karosériou).
Paralelne s tým, ako automobilka Mitsubishi Motors chrlila licenčné Jeepy zo svojho japonského závodu Oye pri meste Nagoya, premýšľala aj nad svojimi budúcimi plánmi, vrátane vývoja vlastného moderného pohonu všetkých kolies. Snaha vyústila do vzniku jednotonového pick-upu Forte, teda prvého Mitsubishi L200, známeho na viacerých zahraničných trhoch.
Začiatkom 70. rokov minulého storočia potom MMC vycítila, že bežných záujemcov, hľadajúcich malý pick-up, oslovia skôr vozidlá, ktorých stvárnenie sa viac orientuje na potreby pasažierov, avšak ktoré si zachovávajú užívateľmi požadovanú robustnosť. Aby pick-up slúžil na pracovné účely a disponoval pohonom všetkých kolies.
Po mimoriadne dôkladnom výskume a vývoji bol nakoniec v roku 1978 predstavený model Mitsubishi Forte (na mnohých zahraničných trhoch uvádzaný ako L200). Trvalo osem rokov od vzniku prvých konštrukčných návrhov, no toto osemročné úsilie sa oplatilo. Už v prvom roku sa predaje vyšplhali na 45 000 vozidiel za rok a potom ešte prudko vzrástli na vyše 100 000 kusov. Hnacie ústrojenstvo 4WD bolo následne predstavené v roku 1980.
V histórii spoločnosti, od roku 1970 označovanej ako Mitsubishi Motors, má model Forte (prvá generácia modelu L200) nezastupiteľné miesto, nakoľko zasial prvé semienko technológie 4WD, neskôr modifikovanej pre SUV Pajero (máj 1982) a MPV Delica (od októbra 1982 s pohonom 4WD). Po oddelení automobilovej divízie koncernu Mitsubishi Heavy Industries vznikol nový samostatný subjekt.
Automobilka Mitsubishi Motors vytušila rastúci dopyt po civilizovanejších a štýlovejších terénnych vozidlách a rozhodla sa preto preskúmať pôdu niekoľkými „lifestylovými“ vývojovými SUV štúdiami, vychádzajúcimi z rôznych existujúcich produktov, ako napríklad Pajero I (1973), až nakoniec odhalila konečnú podobu modelu Pajero.
Mitsubishi Pajero prvej generácie, odhalené v roku 1979 v podobe koncepčného vozidla Pajero II – teda tri roky pred začiatkom sériovej výroby – otvorilo novú kapitolu na poli terénnych vozidiel, udávajúcich smer k dnes tak populárnej kategórii moderných kompaktných SUV, zameraných na životný štýl.
Pajero dokázalo rovnako ľahko prekonávať cestné úseky, ako aj terén a osvedčilo sa ako robustný profesionálny pracant na vidieku, či luxusný dopravný prostriedok. Súčasne svoju povesť vylepšilo jedinečnými úspechmi vo svete motoristického športu, keď sa spoločnosť MMC spoločne s firmou Sonauto rozhodla vstúpiť do najvýznamnejšieho svetového podujatia terénnych vozidiel a  Pajero nastúpilo na štart legendárnej Rallye Dakar.
Od svojej prvej účasti na Dakare v roku 1983 dokázalo Pajero nazhromaždiť pozoruhodnú kolekciu úspechov, vrátane 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007), ako aj ziskom pohára v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. V tejto tradícii dnes pokračuje priekopnícky Outlander PHEV, či podmanivý Eclipse Cross. Od roku 1982 bolo celosvetovo vyrobených vyše 3 milióny SUV Pajero.
Technológia pohonu všetkých kolies, uplatnená v robustných terénnych modeloch Pajero a L200 (v civilnej aj pretekárskej verzii), zároveň poslúžila ako preferovaná zbraň v 90. rokoch minulého storočia v rámci rally, kde nastúpila nová generácia vozidiel. Ich ikonou sa stal model Mitsubishi Lancer Evolution.
Značka Mitsubishi nadviazala na predchádzajúce skúsenosti a zo sériového sedanu Lancer vyvinula Lancer Evolution, pričom vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologáciu v skupine A, aby mohla úspešnejšie konkurovať na šampionáte FIA v rámci svetového seriálu v rally.
Nasledovala úžasná história, teda desať nadväzujúcich generácií modelu Lancer Evolution s množstvom víťazstiev a niekoľkých titulov v šampionáte WRC: 4 tituly majstra sveta medzi jazdcami (1996, 1997, 1998,1999) a 1 pohár konštruktérov (1998).
Lancer Evolution vďaka veľmi úspešnej účasti továrenského tímu v skupine A šampionátu WRC umožnil vývoj vyspelých automobilových technológií, ktoré automobilka Mitsubishi Motors neskôr uplatnila aj v rámci produkčných modelov. Jedným z ukážkových príkladov je vysoko prepracovaný systém All-Wheel Control, neskôr prepracovaný na súčasný systém Super-All Wheel Control (S-AWC), ktorého základné princípy sa uplatnili aj v súčasnom modeli Outlander PHEV.
Systém po prvý raz použili v modeli Galant VR4 v roku 1987 a v roku 1996 ho vylepšili zavedením systému aktívnej kontroly otáčania okolo zvislej osi (AYC) – v modeloch Galant VR4 a Lancer Evolution. Neskôr v roku 2001bol doplnený o aktívny medzinápravový diferenciál (ACD).
Systém S-AWC, ďalej vylepšovaný pre poslednú generáciu modelu Lancer Evolution z roku 2007 (v Európe 2008), predstavuje stabilizačný systém vozidla, ktorý zahŕňa a integrovaným spôsobom riadi štyri samostatné systémy: aktívny medzinápravový diferenciál (ACD), aktívnu kontrolu otáčania okolo zvislej osi (AYC), aktívne riadenie stability (ASC) a Sport ABS.
Systém S-AWC zabezpečuje integrované a jednotné riadenie všetkých uvedených systémov, čím zlepšuje jazdné vlasnotsti pri prejazde zákrutami, záberové schopnosti, aj stabilitu vozidla, a to pri akcelerácii, ako aj bežnej jazde v zákrutách, pri brzdení v oblúkoch, ale aj pri všetkých ďalších jazdných situáciách.
Systém S-AWC v súčinnosti so systémom pohonu všetkých kolies s dvojicou elektromotorov PHEV prerozdeľuje výkon medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a zároveň medzi ľavú a pravú stranu vozidla v záujme čo najlepšej jazdnej stability a presnosti pri ovládaní vozidla. Systém S-AWC tak znižuje uzáverový účinok diferenciálu a preklzávanie predných kolies pri súčasnej optimalizácii rozdelenia výkonu medzi nápravami, s ohľadom na čo najúčinnejšiu akceleráciu pri rozjazde z miesta.
Funkcia 4WD LOCK okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu, či na iných klzkých povrchoch.
Vďaka najnovším výsledkom vývoja elektrického pohonu všetkých kolies, čerpajúcim z vyše 80-ročnej tradície pohonu 4WD, sa Outlander PHEV stáva výkladnou skriňou technológií Mitsubishi Motors. Vyspelý systém pohonu Super-All Wheel Control 4WD je aj na palube úplne nového modelu Eclipse Cross.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.