Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
EXKLUZÍVNE
Tatra2 je unikátny celosvetový projekt (21.01.2020)

Presne o mesiac, v sobotu 22. februára 2020 odštartuje expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 z Prahy a následne v nedeľu 23. februára bude štartovať na cestu okolo sveta aj z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave. "Bude to najvýznamnejšia česká a  slovenská expedícia," hovorí Marek Havlíček, jeden zo iniciátorov projektu TKS2. Trasa povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, prejde Južnou, Strednou a Severnou Amerikou a cez celý Africký kontinent späť do Českej republiky. Celkovo majú stabilní členovia expedície v pláne absolvovať vyše 270 000 kilometrov a navštíviť takmer 70 krajín sveta.
Zakladatelia projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2 (TKS2), Marek Havlíček a Petr Holeček, sú ostrieľaní cestovateľskí matadori a presne 30 rokov po návrate pôvodnej československej expedície vyrazia na mimoriadne náročné trojročné putovanie. „TKS2 je úplne nový, súčasný projekt, v ktorom si kladieme za cieľ nadviazať na pôvodnú expedíciu z rokov 1987 – 1990, vzdať jej tak poctu a oživiť jej vtedajšiu veľkosť. TKS2 ale určite nechce pôvodnú expedíciu kopírovať,“  dodáva Petr Holeček.
„Snažíme sa sprostredkovať poznanie každému, kto má túžbu naplno prežiť bežné denné činnosti naozajstnej expedície a zažiť autentické zážitky z ciest, ktoré sa nedajú nahradiť iba rozprávaním na prednáškach, či sledovaním dokumentu v TV.  Dočasní členovia nášho tímu budú naši podporovatelia a priaznivci, ktorí zažijú životné dobrodružstvo a odvezú si priamu skúsenosť z jednotlivých krajín a práve aj vďaka nim celý projekt môžeme realizovať,“ hovorí Marek Havlíček. „Chceme, aby tu po skončení tejto expedície zostalo niečo trvalé a našou expedíciou máme v pláne prispieť k lepšiemu svetu. Budeme rozdávať po svete školské potreby deťom a natáčať dokumentárny seriál o ceste a krajinách ktorými budeme prechádzať. Jedným z mini projektov je aj vymazanie našej uhlíkovej stopy, takže budeme počas cesty vysádzať pamätne stromy,“ uzatvára Marek Havlíček.
Na stretnutí s novinármi sme sa od členov expedície dozvedeli, že najstarší účastník medzi priebežnými členmi na trase cez Áziu bude mať 73 rokov, ale pozvali aj (ako čestného člena) jediného ešte žijúceho člena prvej expedície Tatra kolem světa, 83-ročného pána Synka. Obdiv si istotne zaslúžia i ženy, ktoré sa povezú na jednom zo 14 sedadiel na nadstavbe Tatry.
„Cestovateľský sen je splnený! Trvalo nám 18 mesiacov, kým sme z pôvodného vojenského špeciálu, určeného pre iracké púšte, postavili naše expedičné vozidlo, v ktorom prežijeme tri roky života na ceste okolo sveta. Auto vyzerá úplne inak, než to pôvodné z prvej československej expedície „Tatra kolem světa“ - a to je dobre. Tak sme to od začiatku chceli,“ dodáva Petr Holeček.
Rovnako ako interiér, bude sa líšiť i celkový vzhľad auta – a to počnúc iným počtom náprav. Namiesto šiestich budú len štyri kolesá, a to najmä z ekonomických dôvodov. Napríklad lacnejšie vyjdú náhradné pneumatiky, auto bude mať nižšiu spotrebu. Motor je vidlicový osemvalec s objemom 12.667 cm3 a výkonom 230 kW.  Je čiastočne prestavaný na vodíkový pohon, čím sa zvýšil jeho výkon o 12 % a zároveň sa znížili jeho emisie o 37 %. „Vyrobili sme tak prvú hybridnú expedičnú Tatru, ktorá sa vydá na cestu okolo sveta s výrazne menšou uhlíkovou stopou,“ podotkol  Marek Havlíček.
Podvozok 4x4 je postavený na pneumatikách 14,00 R20 a pre efektívnejšiu jazdu v teréne bol dodatočne inštalovaný systém s vonkajším dofukovaním každej pneumatiky. Vozidlo dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 125 km/h. Pohotovostná hmotnosť expedičného automobilu je 13 ton, celková hmotnosť 16 ton. Na dĺžku meria táto špeciálna Tatra 10 metrov, šírka je 2,55 m a výška 3,86 m.
Kabína má jedno závisle olejové kúrenie a jedno nezávisle naftové kúrenie. Nadstavbu budú vyhrievať dve nezávislé kúrenia Webasto. Vozidlo odvezie 720 litrov vody, ktorá bude k dispozícii posádke a vďaka nej dokáže prežiť až týždeň mimo civilizácie bez dopĺňania. Palivové nádrže s objemom 840 litrov zase  zabezpečia, že posádka nebude musieť hľadať čerpaciu stanicu 2 500 km.  
„Vozidlo je unikátne vybavené snímačmi na prenos dát z cesty, ktoré fanúšikom po celom svete umožnia okrem aktuálnej polohy expedície, respektíve vozidla, sledovať veľmi veľa údajov – napríklad aká je teplota agregátov, nadmorská výška, čistota vzduchu v mieste, kde sa vozidlo nachádza, atď.  Tento telemetrický systém je určený nielen kvôli zvýšeniu atraktivity projektu, ale aj z hľadiska predchádzania možným poruchám na vozidle,“ pochválil sa Petr Holeček.
Komfort účastníkom expedície v nadstavbe počas jazdy zabezpečia 2 sprchy, 2 WC a aj dve nezávislé klimatizačné jednotky MOLPIR. Klimatizácie sú dvojokruhové, špeciálne skonštruované ako dva nezávislé systémy, každý so svojím kompresorom a chladivom. Jedna vetva je určená pre kabínu vodiča a druhá pre priestor pasažierov ako aj zadné zázemie stálej posádky.
Molpir je slovenská spoločnosť a jej majiteľ Jozef Hostin ako jeden z významných sponzorov objasňuje: „V roku 2018 ma oslovilo vtedajšie vedenie automobilky Tatra s prosbou, či by som nepomohol  projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2. Prakticky okamžite sa mi vynorili spomienky a s nimi spojené emócie na moju mladosť, keď som v roku 1987, ešte ako študent, sledoval osud československej expedície Tatra kolem světa. Ani na okamih som s odpoveďou neváhal.  Tatra je pre mňa srdcovou záležitosťou, nakoľko prvopočiatky mojej spoločnosti Molpir sú spojené práve s touto automobilkou a trvajú už 20 rokov – až do dnešných dní. Spolupracujeme pri rôznych civilných, ale aj vojenských projektoch. Projekt TATRA KOLEM SVĚTA 2 bol pre nás obrovskou výzvou, nakoľko sme museli vyvinúť dve unikátne klimatizácie, ktoré musia vydržať bezchybné fungovanie počas 3 rokov trvania expedície. Teším sa, že sa nám to podarilo a že aj ja osobne môžem byť touto formou súčasťou unikátneho projektu.“
Expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 bude mať 4 stálych členov posádky: vodiča, kameramana, šéfa projektu a špecialistu na danú oblasť, ktorý bude ovládať miestne jazyky a zároveň bude aj sprievodcom pre všetkých zúčastnených. Okrem stálych členov budú v Tatre počas troch rokov aj fanúšikovia – podporovatelia, ktorí sa na 9 až 14 dní stanú dočasnými členmi posádky so svojimi právami, ale aj povinnosťami. Ubytovanie je zabezpečené v kabíne vodiča a v nadstavbe (pre 10 ľudí), ale súčasne aj na streche nadstavby na špeciálne vyvinutých matracoch a v štyroch špeciálnych stanoch (10 ľudí). „Tiež budeme viezť so sebou stany na prespanie aj mimo vozidla.  Počet miest na spanie je teda troška predimenzovaný, nakoľko okrem 4 stálych členov posádky budeme v nadstavbe viezť 12 členov dočasnej posádky,“ vysvetľuje Marek Havlíček.
Samozrejme, zaujímala nás otázka financovania takejto náročnej expedície. Celý projekt je z veľkej časti financovaný z vlastných zdrojov zakladateľov projektu a sponzorov projektu. Ďalšou, veľmi podstatnou časťou financovania, sú práve príspevky od dočasných členov posádky, ktorí si zakúpením miestenky na jednotlivé etapy expedície vlastne spolufinancujú nielen svoju účasť, ale aj expedíciu.
„Pretože sme otvorená expedícia a ešte nemáme plnú obsadenosť na všetkých etapách, môžu sa ďalší záujemcovia prihlásiť na našom webe (www.tatrakolemsveta2.cz) a tam sa dozveda, ako sa k nám pripojiť,“ vysvetľuje Marek Havlíček.
„Chceme sa už teraz veľmi poďakovať našim rodinám, partnerom, jednotlivcom – či už za finančnú pomoc alebo aj za pomoc pri stavbe špeciálu. Ďakujeme jednoducho všetkým, ktorí nám akokoľvek pomohli splniť si náš cestovateľský sen,“ úprimne sa vyjadril spoluzakladateľ projektu Petr Holeček.







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.