Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
AUTOVÍZIE
Dlhé jazdy s elektromobilom Audi (18.09.2018)

Audi e-tron je prvý čisto elektrický sériový model značky so štyrmi kruhmi. Nemecká automobilka predstavila svetovej verejnosti v americkom meste San Francisco po prvý raz svoje športové SUV vyššej triedy, vhodné na každodenné používanie. Audi e-tron má dĺžku 4,9 metra, šírku 1,9 m a výšku 1,6 m. Priestorová ponuka a komfort zodpovedajú typickému modelu vyššej triedy značky Audi. S rázvorom 2,9 m poskytuje Audi e-tron dostatok miesta piatim osobám s batožinou. Celkový objem batožinového priestoru je 660 litrov, čo predurčuje elektrické SUV aj pre jazdy na dlhé trasy.
Dva elektromotory poháňajú elektrické SUV systémovým výkonom do 300 kW (v prepočte 408 k) a systémovým maximálnym krútiacim momentom 664 Nm. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii v zlomku sekúnd po rozjazde, čo zabezpečuje enormnú ťažnú silu. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h absolvuje Audi e-tron za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 200 km/h.
Vynikajúcu trakciu a dynamiku na každom povrchu a pri všetkých poveternostných podmienkach zabezpečuje nová generácia systému quattro – elektrický pohon všetkých kolies. Permanentne a úplne variabilne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé nápravy – a to v zlomkoch sekundy. Na dosiahnutie najvyššej účinnosti elektrické SUV väčšinou využíva na pohon zadný elektromotor.
Keď vodič požaduje vyšší výkon, ako je motor schopný dodať, elektrický pohon všetkých kolies prenesie väčší krútiaci moment na predné kolesá. K tomu dochádza aj v predstihu, ešte skôr ako dôjde na šmykľavom povrchu alebo pri rýchlej jazde v zákrutách k prešmykovaniu kolies, alebo auto začne byť nedotáčavé, či pretáčavé. Špeciálne pri nízkych hodnotách adhézie, napríklad na snehu, sa dynamika Audi e-tron osobitne uplatní.
Kľúčovým faktorom pre športový charakter a dynamiku jazdy je nízke a centrálne uloženie komponentov pohonu. Sústava batérií je optimálne prispôsobená rozmerom Audi e-tron a má tvar širokého a plochého bloku pod kabínou medzi nápravami. Vďaka tomu je ťažisko elektrického SUV v podobnej výške ako pri limuzíne so spaľovacím motorom. Rozloženie hmotnosti na nápravy je približne v pomere 50:50 percent.
Pomocou systému Audi drive select môže vodič meniť charakteristiku Audi e-tron podľa jazdnej situácie, stavu cesty alebo osobných potrieb v siedmich profiloch. Systém ovplyvňuje aj sériové pneumatické pruženie s adaptívnymi tlmičmi. Umožňuje široké rozpätie medzi vysokým komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. Podľa rýchlosti jazdy a nastaveného profilu sa pneumatické pruženie individuálne prispôsobuje podmienkam na ceste a mení svetlú výšku vozidla v rozpätí do 76 milimetrov. Predovšetkým na dlhých trasách zlepšuje zmenšenie svetlej výšky aerodynamiku, a tým prispieva k predĺženiu dojazdu.
S úplne nabitou batériou má Audi e-tron dojazd vyše 400 kilometrov. Za touto hodnotou sa skrýva inovatívny systém rekuperácie, ktorý sa podieľa až na 30 percentách dojazdu. Elektrické SUV môže spätne získavať energiu dvoma spôsobmi: keď vodič uvoľní pedál akcelerátora a vozidlo rekuperuje dobiehaním alebo pri brzdení. V obidvoch prípadoch elektromotory pracujú ako generátory a premieňajú kinetickú energiu Audi e-tron na elektrickú energiu.
Brzdy reagujú nanajvýš rýchlo – vďaka novej elektrohydraulickej koncepcii ovládania, ktorú Audi používa ako prvý výrobca na svete v elektricky poháňanom sériovom automobile. Napríklad pri brzdení z rýchlosti 100 km/h môže Audi e-tron rekuperovať maximálne krútiacim momentom 300 Nm a 220 kW elektrického výkonu. To predstavuje vyše 70 percent výkonu jeho pohonu. Takú intenzitu rekuperácie nedosahuje nijaký iný sériový model. Elektrohydraulický integrovaný brzdový regulačný systém rozhoduje podľa jazdnej situácie, či SUV spomaľuje a rekuperuje energiu elektromotorom, brzdami alebo kombináciou obidvoch systémov – a to individuálne na každej náprave. Prechod medzi elektrickým a hydraulickým brzdením sa uskutočňuje mäkko a homogénne, pre vodiča nepozorovane. Brzdné sily pri tom zostávajú konštantné.
Na vysokú efektivitu Audi e-tron má rozhodujúci vplyv aj premyslená aerodynamika. Nápadným prvkom koncepcie sú voliteľné virtuálne spätné zrkadlá – celosvetová inovácia v sériovej automobilovej výrobe. V ich držiakoch sú integrované malé kamery, ktorých obrazy sa zobrazujú na displejoch s vysokým kontrastom v kabíne. Ďalšie aerodynamické prvky plnia svoj účel skryto, napríklad úplne zakrytá spodná časť podlahy s hliníkovou platňou, chrániacou vysokonapäťovú batériu a komponenty pneumatického pruženia. Aerodynamický kryt prispieva k zníženiu odporu vzduchu, rovnako ako variabilný prívod chladiaceho vzduchu.
S virtuálnymi vonkajšími spätnými zrkadlami má Audi e-tron koeficient aerodynamického odporu 0,27 – čo predstavuje špičkovú hodnotu v segmente SUV. Pri typickom užívateľskom profile táto hodnota prináša zvýšenie dojazdu na jedno nabitie batérie približne o 40 kilometrov oproti porovnateľnému vozidlu s konvenčným pohonom.
Veľká vysokonapäťová akumulátorová batéria Audi e-tron má kapacitu do 95 kWh elektrickej energie, čo vytvára základ pre dlhý dojazd. Zastávky na nabíjacích stojanoch pri každodenných jazdách väčšinou nie sú potrebné. Pri jazdách na dlhé trasy, napríklad pri ceste na dovolenku, môže zákazník batériu nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach na jednosmerný prúd s výkonom do 150 kW – mimochodom ako prvý sériový automobil. Tým je Audi e-tron za približne pol hodiny pripravené na ďalšiu diaľkovú etapu. Alternatívne je možné nabíjanie batérie elektrického SUV aj striedavým prúdom s výkonom do 11 kW, voliteľne do 22 kW. Vlastná nabíjacia služba Audi umožňuje jednoduchý prístup k približne 80 percentám všetkých verejných nabíjacích staníc v Európe. Je jedno, či ide o nabíjanie striedavým alebo jednosmerným prúdom, či s výkonom 11 alebo 150 kW – na spustenie procesu nabíjania stačí jediná karta.
Audi e-tron sa vyrába v závode v Bruseli a prvé dodávky európskym zákazníkom sú plánované na koniec roka 2018. V Nemecku je základná cena tohto elektrického SUV 79 900 € (s 19% DPH).







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.